Hoe kun je collageen aanmaken

Hoe kun je collageen aanmaken

Als specialist op het gebied van huidverjonging zonder ingrepen is deze vraag cruciaal: Hoe kunnen we collageen aanmaken. Er valt veel te lezen over huidverjonging en het woord collageen wordt vaak in een adem hiermee genoemd. Immers, voor een stevige, verjongde huid heb je collageen nodig. Collageen is dan ook het toverwoord vandaag de dag. Maar, hoe maak je het aan? Of beter gezegd: hoe zorg je ervoor dat je huid voldoende collageen aanmaakt?

Sporten

We hebben het al in eerdere blogs verteld: het aanmaken van collageen in de huid heeft veel weg van sporten. Ik zal het uitleggen: je lichaam heeft spieren. Deze doen gewoon hun werk, ook al sport je niet. Je kunt gewoon lopen, fietsen etc. Je kunt echter niet de marathon rennen of 100 kg. tillen, daar moet je voor trainen. Stel, je bedenkt dat je sterker wil worden en je gaat naar de sportschool om krachttraining te doen. Je spieren kunnen dan nog niet zoveel, dus begin je met gewichtheffen. Laten we zeggen: twintig kilo. Na je serie heffingen zul je waarschijnlijk spierpijn krijgen. Dit komt omdat je nog niet gewend was om zoveel achter elkaar te tillen. Die spierpijn is een seintje voor je spieren om tijdens het herstellen méér spierweefsel aan te maken, want stel dat je nog een keer zoveel gaat tillen, dan is je lichaam hierop voor bereid.

Na een aantal weken lukt het je om die 100 kg te tillen. Je lichaam is getraind; je hebt meer spierweefsel aangemaakt en je kunt dus meer.

Nu naar de huid. Je hebt huid en deze functioneert prima: het houdt indringers buiten de deur en als er een wondje komt, herstelt dit prima. Maar je wilt je huid verjongen. Je hebt wat rimpeltjes en verslapping en je bent niet tevreden over hoe je huid eruit ziet. Je moet je huid dus gaan trainen!

Net als dat je meer spierweefsel aan gaat maken met sporten, zo ga je meer huidweefsel aanmaken met behandelingen. Door de cellen te stimuleren die meer collageen aanmaken, gaat je huid er voller en steviger uitzien.

Maar net zoals je met sporten langzaam op moet bouwen en niet meteen een marathon kunt rennen, zo kan je huid ook niet in een keer een hele heftige behandeling aan. Tegenwoordig zie ik veel behandelingen voorbij komen die echt veel te agressief zijn voor de huid. En zeker voor de meeste mensen. Zonder opbouwen van de conditie wordt er bijvoorbeeld ineens een hele heftige needling behandeling gegeven waarbij de huid tot bloedens toe opengeprikt wordt. Waarom? Denk je dat de huid dat fijn vindt? Ik denk het niet! Denk maar aan de marathon, die loop je ook niet zonder training. Waarom laat je dan je huid wel die marathon lopen?

Bouwstoffen

Weet je wat sporters ook doen na hun training? Eiwitshakes drinken! Waarom? De spieren moeten opgebouwd worden uit de bouwstoffen (eiwitten) die je eet. Wil je meer spierweefsel, dan moet je dus ook meer bouwstoffen eten. Dit geldt ook voor je huid. Je wil meer collageenweefsel, dus moet je je lichaam ook meer bouwstoffen geven. Dit doe je door collageensupplementen in te nemen. Deze zorgen ervoor dat je huid de juiste hoeveelheid binnen krijgt om daadwerkelijk te verjongen. Let hierbij op dat je altijd een supplement slikt met viscollageen. dit is identiek aan menselijk collageen. Rundercollageen moet teveel omgezet worden door het lichaam en daarbij gaan teveel bouwstoffen verloren. Let ook op de hoeveelheid collageen in je supplement. 50 milligram per dosering zet echt geen zoden aan de dijk. Vanaf 4000 mg wel!

Wil je weten hoe het met jouw collageengehalte gesteld is? Vraag dan hier een gratis Collageen Consult aan.